Shaklee Malaysia

Master Coordinator Shaklee Malaysia

Archives

Bezanya susuibu apabila consume supplement?

Entry ini ibu ambil dari web auntie Arnie yang Addin dan Nasa jumpa di KK dulu…hehehe.
 Bagi mereka yang ingin melihat perbezaan susuibu sebelum dan selepas mengambil supplement…can see the different?

Kali pertama mencuba Vitamin dari Shaklee, ialah ketika saya sedang menyusukan baby Hannah secara ekslusif 6 bulan pertamanya. Maka, semestinya saya telah memilih set supplements untuk ibu menyusu yakni vitamin asas (B-complex dan Vitamin C), beserta ESP.
Sebenarnya, kak N telah menawarkan tambahan Omega (Fish Oil) kepada set tersebut, agar dapat tambah kandungan DHA dalam susu ibu, beserta membantu kurangkan kolesterol dalam badan ibu. Namun, di sebabkan kekangan bajet, saya hanya ambil 3 supplements sahaja.

* Supplements asas untuk ibu menyusu *


Testimonial peribadi Genki Momma :

(1) Susu badan & susu perahan.
Setelah 3 hari mencubanya, saya dapati warna susu bertambah pekat. Tidak keterlaluan jika saya katakan warnanya kekuningan seakan-akan warna kolostrum. Kepekatan itu adalah disebabkan oleh Protein, dan warna kekuningan itu disebabkan oleh B-complex.
Boleh lihat perbandingan warna susu perahan (EBM) di bawah…

* Warna EBM dengan pengambilan supplements *
* Warna EBM tanpa pengambilan supplements (lepas stok ESP habis) *

Berbeza bukan?
Hasil perahan susu turut meningkat sedikit berbanding biasa. Maka, lebihan EBM bolehlah dibuat stok (meriah stok ketika itu, syukur!).
Oleh itu, walaupon anda tidak memerah susu, dan hanya 100% menyusu terus dari badan, yakinlah bahawa dengan pengambilan supplements, bukan sahaja kuantiti, malah kualiti susu juga turut akan bertambah. Insya Allah.
(2) Penerimaan baby.
Baby Hannah juga tiada masalah/ menunjukkan kesan sampingan apabila breastfeed, malah berat badannya bertambah dengan cantik. Sehinggakan ader teman yang berseloroh, “Terlebih protein Hannah nie”, apabila melihat ‘muscle’ Hannah. Owh, teman itu tidak tahu saya minum ESP ya.
(3) Kesan Fizikal.
Selain itu, rakan sekerja juga turut memuji kulit saya, kerana kelihatan makin berseri-seri. Mereka ingat saya tukat founcation/ compact powder baru. Walhal, saya baru aja balek dari pumping, dengan muka yang sedikit berpeluh dan agak comot! Hehehe.
(4) Demam & Vitamin C.
Alhamdulillah, berkat menyusu sepenuhnya, baby Hannah jarang sekali demam atau selesema, mahupun selepas menerima suntikan imunisasi. Sekiranya suhu badannya panas sedikit, saya akan tambah pengambilan Vitamin C sebanyak 2 biji sehari (500 mg x 2 = 1000 mg Vitamin C). Dan, biasanya, panasnya itu akan segera kebah. Pernah sekali hanya berlangsung selama 3 jam sahaja. Alhamdulillah.
Bagi ibu-ibu yang menyusu, saya amat mengesyorkan anda untuk mendapatkan ketiga-tiga supplements ini, dan jika berkemampuan, tambah laa dengan Omega sekali. Insya Allah, manfaatnya akan didapati oleh kedua-dua ibu & anak.

Salam sayang dari ibu

Read more www.anakkuwiraku.com

3 thoughts on “Bezanya susuibu apabila consume supplement?

  1. kak tumpang tanya leh? kalau amik supplement ni, ada side effect jd bertambah berat badan ke x erk? hehehe i know it sounds silly..tp just curious nak tahu. thanks in advance for your answer nanti 🙂

  2. Salam Yatie chomeyl 🙂
    Vitamin Shaklee tidak membuatkan seseorang itu naik berat badan kerana multvitamin nya tidak mengandungi lysine iaitu vitamin untuk membuka selera makan.

    Salam the^kecemprenggurl 🙂
    Harga set B ialah RM80 untuk set percubaan tetapi tiada ESP iaitu minuman soya yang dalam gambar tu. Jika nak add on boleh cuma tambah RM131 menjadikan semuanya RM211 shj.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *